Виховуємо і навчаємо разом (сторінка для батьків)




Батьківські збори "Виховання любов"ю"






 





Як реагувати на погані оцінки дитини?

   Більшість мам і батьків бажають бачити свою дитину талановитою, розумною і успішною. Але часто ці очікування перетворюються в проблем, а шкільні оцінки малюка стають головною темою розмов в сім’ ї.  
     Подібні бесіди можуть викликати негативні емоції, як у дитини, так і в батьків. Побачивши оцінки в електронному журналі чи в щоденнику своєї дитини, мами і тата в паніці починають вичитувати, сварити та карати малюка. Діти батьків, які часто поводяться  таким  чином, як правило, перестають довіряти дорослим і починають приховувати оцінки. 

Не сваріть дитину за погані оцінки. Навіть якщо вас дуже засмучують погані оцінки дитини в школі, потрібно уникати читання нотацій, необґрунтованих звинувачень, осуду, погроз і покарань. Вашу відкриту негативну реакцію малюк сприйматиме як оцінку своєї особистості. Дайте зрозуміти дитині, що ви любите і приймаєте її, не зважаючи ні на що. 
Не будьте байдужим до поганих оцінок.  Не варто говорити, що шкільні оцінки нічого не варті і наводити приклади двієчників, які в результаті стали успішними людьми. Батькам варто розуміти, що двійки – це «симптоми» тих чи інших проблем в житті дитини. 
 Не виконуйте за дитину завдання. Звичайно, на пояснення досить часто не вистачає часу і здається, що набагато простіше виконати за школяра все домашнє завдання і забути про проблему. Проте це не вихід, оскільки для малюка від такої допомоги не буде ніякої користі.


Як призвичаїти дитину до читання

«Бійтеся, діти, ліні, як поганої звички, і читайте ви щодня хоч по сторіночці».Так писали, звертаючись до малюків, книговидавці минулого століття. Але і зараз, понад 100 років опісля, у епоху всюдисущого телебачення, відеофільмів і комп’ютерів цей заклик не застарів. Чому ж дитині так необхідне читання? Як прищепити їй любов до книг? Ці питання цікавлять усіх батьків, хто займається вихованням дитини.
Починайте читати дітям книжки з найніжнішого віку. Малюки люблять слухати. Плавна мова, ритмічність складу добре заспокоюють і заколисують дитину. А те, що батьки знаходяться поруч, створює неповторну атмосферу любові і ніжності. Привчати дітей до читання треба починати обов'язково до школи. Коли читання перетвориться на «обязаловку», буде вже пізно.


До підбору книг підходьте дуже серйозно. Читайте те, що підходить за віком. Та і до змісту книг потрібна увага. 




Читайте книги регулярно. Нехай читання на ніч стане для вас постійною традицією. Навіть якщо у вас зовсім немає часу, прочитайте хоч пару сторіночок. Але обов'язково щодня!




Після прочитання книги або казки, поговоріть з дитиною про неї, допоможіть малюкові, якому ще важко самому зробити висновки з прочитаного. Але ні в якому разі не нав'язуйте своєї думки. Пам'ятайте, діти мудріше нас, у них внутрішнє почуття добра і зла.





Не бійтеся читати дітям великі книги, по главі в день, наприклад. Таке читання «з продовженням» сприяє розвитку пам'яті і уважності, а також підтримує інтерес до читання. Адже дитині дуже хочеться дізнатися, що ж станеться далі з улюбленими героями.





Не примушуйте насильно читати дитину самостійно, поки вона повністю не засвоїть «техніку» читання. Інакше читання може перетворитися на «трудовий обов'язок». Дитина повинна сама дозріти до своєї першої книги. Якщо ви з .дитинства малюкові читали книги, то це обов'язково станеться.





Обов'язково при дитині читайте самі. Адже ваш особистий приклад - кращий спосіб зацікавити малюка. Дитина  подібна до губки, вбирає те, що бачить. Якщо вона бачить, що мама і тато читають книги, то це стає для неї як би буденним явищем. Читають батьки - читаю я.





Добре, якщо у вас збереглася яка-небудь ваша особиста дитяча книжка. Розгляд і читання її зі своєю дитиною - відмінний спосіб зблизитися зі своїм малюком.





Як бачите, нічого складного в моїх порадах немає. Та і знають про них, напевно, усі. Шкода тільки, що не усі їх виконують, а потім з жалем вигукують: «Моя дитина зовсім не читає книг»!


 


























Як сучасній дитині все встигати?

Сучасні школярі надзвичайно навантажені: навчання, хобі, деякі громадські обов’язки займають дуже багато часу – а ще ж треба виділити кільки годин на відпочинок та ігри. Як організувати розпорядок дня дитини та навчити її бути організованою? Допоможуть кілька порад.





Планування
Треба навчити школяра планувати свій день. Коли дитина приходить зі школи, вона повинна проаналізувати домашнє завдання – що треба зробити і наскільки це складно, скільки це займе часу. До запланованого часу треба додати десь 30 хвилин для запасу. Варто заздалегідь визначитись, коли дитині комфортно робити домашнє завдання: одразу після школи, після відпочинку чи прогулянки. Привчайте школяра виконувати складні завдання в той день, коли вивчалася нова тема, тоді витрачатиметься менше часу на згадування інформації, яку отримав на уроці. Починати робити домашнє завдання краще зі складних завдань.
Ефективність
Якщо дитина не розуміє якогось предмета – примушувати сидіти її над завданням, доки вона не вивчить, неправильно. Проблема може бути в іншому – некомфортне сприйняття інформації або вчитель не зумів якісно і доступно пояснити.
Оптимізація часу
Кілька порад, які допоможуть дитині не гаяти часу:
  • стежте, щоб школяр не відволікався, коли виконує домашнє завдання;
  • не допускайте безперервного сидіння над уроками більше, ніж 2 години. Краще організувати відпочинок чи прогулянку, а потім повернутися до виконання завдань;
  • якщо дитина відволікається  під час виконання домашнього завдання, знайти причину  (здебільшого доводиться тимчасово «конфіскувати» смартфон).
Культура порядку
Навчіть школяра бути організованим. Порядок має бути скрізь: на книжкових полицях, на робочому столі (де не треба буде півгодини шукати лінійку чи циркуль), у  власних речах, у  шафі. Якщо дитина буде  чітко організована та охайна в усьому, вона матиме багато вільного часу.
Чого не варто робити:
  •  примушувати дитину: краще поетапне делікатне виховання, ніж нав’язування;
  •  перевантажувати школяра: зараз є чимало цікавих занять, але це не означає, що, окрім школи, дитина має 5 разів на тиждень відвідувати  5 різних гуртків. Це лише призведе до нервового зриву і візиту до  психолога. Школа, репетитор, 1-2 гуртки – допустимий максимум;
  • карати, сварити за недотримання розпорядку: денний розпорядок потрібен, щоб дитині було комфортно, щоб вона мала більше вільного часу для себе. Якщо вона з якихось причин не дотрималася його – вона просто менше погуляє чи пограється. Додаткових «санкцій» не потрібно.
   





Читаємо по складах

Ваша дитина тільки-но починає читати або вже близька до цього і сумлінно вивчає літери? Можливо, має труднощі із читанням по складах? Або ви просто хочете випередити час і познайомити свого малюка зі словами? Тоді цей комплект завдань саме те, що вам потрібно. У завданнях дитині пропонується зібрати разом частини, щоб побачити цілий малюнок, а потім прочитати по складах утворене слово. Виконуючі завдання комплекту дитина залучатиме зорову пам’ять та тренуватиме логічне мислення, а також неодмінно отримає задоволення.

Роздрукуйте завдання та розріжте його на частини по пунктирних лініях. Перемішайте частини та запропонуйте дитині скласти їх так, щоб отримати ціле зображення «зебри» та «буйвола». Після виконання завдання запропонуйте дитині сказати, що зображено на малюнках та прочитати по складах утворені слова. У цьому завданні застосовується комплексний підхід до навчання читання, адже завдання ілюструє слово, що поділено на склади. Виконання завдання вимагатиме від дитини залучення логіки, зорової пам’яті та просторового уявлення.











Незвичайні поради батькам про виховання



1. Якщо ваша дитина впала, спитайте її: «Тобі боляче чи страшно?». Зазвичай у такий момент діти просто налякані або розгублені. Якщо це так, розкажіть історію про те, як одного разу ви чи тато ще в дитинстві теж упали. Діти люблять такі історії, вони допомагають малюкам зберігати хороший настрій.
2. Якщо ви подорожуєте всією сім'єю й робите переліт на літаку, завжди займайте місця в різних рядах: нехай один з батьків сидить з дітьми, а інший окремо. Міняйтесь місцями кожні дві години. Цей перевірений спосіб полегшить подорож для всіх. Та ж порада підходить і для подорожей у поїзді.
3. Якщо ви хочете, щоб діти не відволікались за обіднім столом чи в іншому місці, почніть речення зі слів: «Я коли-небудь розповідала тобі історію про те...».
4. Навчіться малювати простих тварин, таких як жаби, птахи або предмети (літак, ляльку, балерину). Діти будуть постійно просити, щоб ви малювали їх знову і знову.
5. Секундомір – чудове джерело мотивації тоді, коли ви хочете, щоб ваша дитина швидше зав'язувала шнурки, їла, прибирала свою кімнату або робила що завгодно.
6. Для того щоби попередити сварки із приводу вдягання теплого одягу перед виходом з дому, замість того щоб сказати «Вдягни куртку» скажіть: «Витягни руки, а потім вдягни куртку».
7. Подумайте про те, щоби влаштувати «день тістечок» або «день шоколаду». Тоді замість того щоби сказати: «Ні, я не куплю тобі це тістечко» ви зможете сказати: «День тістечок у нас по середах». Ця традиція зробить середу особливим днем для дітей, якого вони будуть дуже чекати і в той же час розвивати такі корисні якості, як терпіння й відстрочене задоволення своїх бажань.
8. Якщо у вас дитина дошкільного віку, попросіть її вибрати та взяти із собою книгу для поїздки з вами у справах або в метро. Так вона звикне розважати себе самостійно. Ви можете попросити її відшукати серед ілюстрацій певного персонажа або предмет, тобто дати їй цікаве завдання.
9. Малюки завжди хочуть пити та в туалет. Навіть якщо вони кажуть, що не хочуть, коли побачать склянку води чи горщик, то зроблять це. Майте на увазі.
10. Важливо не тільки бути фізично близькими дитині (перебувати десь поблизу), а й повністю зосередитись на ній. Коли ви приходите з роботи, по можливості залишайте свій телефон у сумці та просто будьте з дитиною (десять хвилин чи годину, у залежності від обставин). Навіть якщо ви відчуваєте напругу або роздратування після трудового дня, дуже важливо відкласти всі проблеми в бік і провести деякий корисний час з дітьми, перш ніж ви почнете готувати вечерю, укладати їх спати або виконувати будь-яку іншу домашню роботу. Як не дивно, іноді дитина буває занадто зайнята, щоби проводити час із вами (вона може, наприклад, грати або виконувати домашнє завдання), але їй буде достатньо розуміння того, що ви поруч і готові приділити їй час!
11. Можна грати в таку гру: кожні вихідні ви з дітьми йдете на ринок і просите їх вибрати два нових овочі. Як правило, дітей дуже захоплює таке заняття. Потім ви йдете додому, разом придумуєте нові способи їх приготування і, таким чином, насолоджуєтесь новими корисними стравами – чіпсами з капусти, соте з кабачків, зеленими коктейлями тощо. Це чудовий спосіб спонукати дітей пробувати нові продукти.
12. Чищення зубів – одне з найменш улюблених занять дітей. Запропонуйте дитині вибрати пісню та співати її, доки вона чистить зуби. З одного боку, спів не дасть їй нудьгувати, адже це буде весело, а з іншого – буде працювати як таймер, за допомогою якого вона буде знати, скільки часу необхідно витратити на цю гігієнічну процедуру.
13. Діти, які часто турбуються з різних приводів, будуть легше справлятись зі своєю тривогою, якщо ви візьмете за правило щоранку коротко розповідати їм про те, які заняття й події заплановані на сьогодні. Наприклад, ви значно полегшите чотирирічній дитині її день, якщо дасте їй час на те, щоби підготуватись до всього заздалегідь, і скажете: «Ми сьогодні підемо в гості, там буде багато маленьких дітей, з якими тобі треба поводитись добре».
14. Дітям не дуже подобається прибирати у своїй кімнаті, але вони люблять інші домашні справи: виносити сміття, замітати, пилососити, мити тарілки. Залишається з'ясувати, що саме любить ваша дитина. Почніть з невеликих завдань, наприклад, доручіть їй витягнути одяг із пральної машини й розібрати його по парах. Якщо у вас немає жодної роботи для ваших дітей, але вам відчайдушно потрібно приділити двадцять вільних хвилин самим собі, придумайте їм якесь завдання (але воно повинно звучати серйозно!): «Мені дуже потрібно перекласти всі ці горіхи з мішка в миску».
15. Якщо малюк починає вередувати під час прогулянки, запропонуйте йому новий спосіб ходьби: крокувати, стрибати, як жаба, йти перевальцем, як пінгвін, і т. п.
16. Ще одна чудова ідея полягає в тому, щоб запрошувати на день народження дитини стільки гостей, скільки їй виповнюється років. Так вона не буде занадто перевантажена враженнями. На один рік – одного гостя, на чотири роки – чотирьох друзів...
17. В обідню пору приходьте й забирайте дітей зі школи без попередження, обідайте разом, роблячи їм тим самим приємний сюрприз.
18. Вирушаючи на дитячий майданчик, беріть із собою принаймні дві іграшки для нових друзів. Як правило, діти спочатку грають поруч один з одним, а потім починають грати разом.
19. Коли ви кудись ідете, завжди кажіть своїй дитині «До побачення». Це важливо, навіть якщо вона при цьому починає плакати.




ЗАСПОКІЙЛИВІ ІГРИ ПЕРЕД СНОМ
Багато дітей неохоче лягають спати, навіть якщо втомилися і в них злипаються очі. Вони наполегливо опираються, щоб не пропустити нічого цікавого. Приємний вечірній ритуал допоможе дітям заспокоїтися. Малюк з нетерпінням чекатиме вечора, аби провести з вами кілька щасливих хвилин.
Ось кілька вправ, які допоможуть дитині заснути.
Чарівний килим
Виберіть у кімнаті місце, де було б зручно розповідати кумедні історії. Покладіть там килимок або маленький плед і назвіть його «чарівним килимом». Сядьте на нього разом із дитиною. Нехай малюк заплющить очі і уявить, що він вирушає у країну чудес. Звісно, він має бути одним із героїв казки. Почніть зі слів: «Сьогодні ввечері наш летючий килим полетить...» Дитина має обрати місце, куди попрямує чарівний килим. Це може бути Диснейленд, Африка, Марс або зоопарк. Нехай малюк сам фантазує (ви допомагайте тільки за потреби). Продовжуйте «подорож» аж доки малюк не заспокоїться.
Вечірній щоденник (підійде для старших діток)
Візьміть блокнот, записну книжку чи просто аркуші паперу.
Разом із дитиною записуйте, які визначні події відбулися сьогодні. Запитайте, що особливо запам'яталося. Деякі діти залюбки розповідатимуть про те, що їм хотілось би записати. Іншим потрібні навідні запитання.
На яку тварину схожий?
Вимкнувши світло, попросіть малюка розповісти про свій день. Запитайте, на яку тварину він схожий. Жаркий і довгий літній день, виявляється, можна порівняти з повільною черепахою, а день, заповнений турботами, з мавпою, ящіркою або лисицею.
Чи знаєш ти, що я відчуваю?
Час перед сном - найзручніший момент для щирої розмови. Ви можете ставити питання загального характеру, наприклад: «Що ти відчуваєш, коли зустрічаєшся з чимось неприємним? Що ти відчуваєш, якщо твій друг чинить нечесно?» Питання можуть бути конкретнішими:« Що ти відчув, коли ми сьогодні зустріли лікаря? »,«Що ти подумав, коли за обідом тато розсердився?»
Тоді й дитина говоритиме відверто і зможе зрозуміти, що дорослі також здатні переживати.
Масаж
М'який, лагідний масаж допоможе дитині заспокоїтися і заснути. Що може бути приємніше за ніжне погладжування спини, особливо якщо при цьому тихо розповідають казку або наспівують пісеньку. Якщо малюк перезбуджений, почніть масаж зі ступень. Робіть це при слабкому освітленні, дуже спокійно, говоріть монотонним голосом або тихенько наспівуйте.
Мій календар
Візьміть перекидний календар або просто записну книжку. Нехай дитина кожного вечора малює на зворотному боці картинку, яка зображує спогад про день, що минув. Обговоріть з дитиною день і оберіть подію, яку можна зобразити на папері. Можна залишати в ньому записки одне одному: «Мамо, не забудь про повітряні кульки», «Синку, прибери постіль».









Як висловити дитині підтримку та схвалення


Хіба не образливо, коли ви намагаєтесь висловити дитині своє схвалення й підтримку, а ваші слова не справляють на неї очікуваного враження?..
Уявіть таку ситуацію. Ваша старша дитина приходить додому зі школи і з гордістю показує щоденник, в якому стоїть вищий бал з математики. Це так вражає, що ви відразу ж кажете: «Чудова робота! Молодець». Дитина ще якийсь час не зводить з вас очей, ніби чогось чекає, а потім важко зітхає й опускає голову. «Ти завжди так кажеш!», – вимовляє вона й вихоплює щоденник з ваших рук, явно розчарована. «Але, – кажете ви, запинаючись, – я дійсно вважаю, що ти великий молодець». «Так-так, звісно», – бурмоче дитина та йде пригнічена. Ви ж відчуваєте, як земля йде з-під ніг. Адже ви хотіли підтримати й похвалити дитину,.. але, мабуть, «молодець» – це не те, що їй потрібно.
Подібні ситуації бувають у багатьох сім'ях. Дослідники одностайні в думці, що посередні, однотипні слова схвалення, такі як «молодець», приносять більше шкоди, ніж користі. Існує навіть дослідження, яке доводить, що похвала за результати примушує дитину інстинктивно відкидати слова заохочення або, що ще гірше, свідомо робити все навпаки. Якщо діти не вважають, що вони виконали чудово роботу, ваші слова «чудова робота!» нічого для них не значать. Діти починають відчувати, що ними намагаються маніпулювати з метою домогтись від них кращих результатів, і чинять опір маніпуляції.
Занадто часте використання батьками слів «молодець, хороша робота» в якості похвали призводить до того, що діти втрачають внутрішню мотивацію. Вони намагаються досягати високих результатів, тільки щоб отримати ваше схвалення, а зовсім не тому, що їм цікаво те, що вони вчать, або з почуття задоволення, яке відчувають при досягненні результату. Так виростають дорослі люди, які не вміють знайти задоволення ні в чому.
Отже, що варто казати батькам, щоби продемонструвати, наскільки вони вражені досягненнями дітей і яку глибоку гордість відчувають за них, уникнувши при цьому штампів, таких як «молодець, чудова робота»? Як висловити їм свою підтримку та схвалення? Далі запропоновано вісім відповідних способів зробити це.
№ 1. Визнайте важливість цілей дитини
Для початку дізнайтеся про цілі вашої дитини. А потім дайте їй зрозуміти, що ви вважаєте їх дуже важливими та значущими.
Кожна людина прагне стати кращою в чомусь або глибше вивчити предмет, що її цікавить. Діти в цьому плані не відрізняються від дорослих. Ви досягнете кращого результату, якщо спочатку дізнаєтесь у дитини про її цілі, а потім зосередите на них свою похвалу.
Припустимо, мета вашої дитини полягає в тому, щоби покращити концентрацію уваги на певному завданні.
Тому замість того, щоби хвалити її за успішну доповідь з географії словами «Молодець, відмінно!», ви можете сказати: «Ти отримав найвищий бал за ту доповідь, над якою так зосереджено працював весь минулий тиждень? Ти дійсно навчився зберігати концентрацію й не кидати справи на півдорозі! Чудово!».
№ 2. Зосередьтесь на схваленні зусиль
Фахівці вважають, що необхідно хвалити дитину за зусилля, яких вона докладає, а не за досягнення. Тільки так вона зможе розвивати рішучість і наполегливість. Це називаєтьсямисленням зростання. Діти, яких хвалять за зусилля, а не за результат, більше дбають про якість одержуваних ними знань, ніж діти, яких хвалять тільки за досягнення успіху.
Схвалюючи зусилля дитини й сам процес, ви хвалите її за те, що знаходиться під її повним контролем. Результат ніколи не можна проконтролювати повністю. Можна змінити процес, але ніхто не в силах змінити результат.
Замість того щоби сказати «Молодець», коли дитина показує вам щоденник з відмінними оцінками, ви можете сказати: «Це вражає! Подивись, як добре ти вивчив математику! Ти доклав для цього багато зусиль і уваги».
№ 3. Повторюйте за дитиною
Пригадайте той час, коли ваша дитина була ще маленькою. Що вона сказала, коли в перший раз побудувала з кубиків вежу, яка не розвалилась, або коли вперше піднялась по сходах на гору без вашої допомоги? – «Я зробив це!».
Діти вміють усвідомлювати свої досягнення. Не треба казати дитині «Чудова робота, синку!», коли він добре впорався з чимось, це само собою зрозуміло. Замість цього повторюйте те, що діти кажуть з гордістю: «Ти зробив це!».
Нам не треба розхвалювати дитину за досягнення; ми просто повинні визнавати їх. Повторюючи за дитиною, ви вчите її використовувати в якості мотивації власне задоволення, а не схвалення ззовні. Це сприяє підвищенню впевненості дитини в собі, розвиває її вміння зосереджуватись і приймати можливі ризики.
У випадку з оцінкою дитини за математику кращим варіантом було би сказати їй: «Це приголомшливо, друже. Ти отримав з математики вищий бал. Гідно поваги!», ніж заяложену фразу «Чудова робота!».
№ 4. Похвала повинна бути змістовною
Одна з найбільших проблем з висловом «хороша робота» (або ж «чудова робота») полягає в тому, що слово «хороший» має багато різних значень у різних контекстах. У контексті «Він зробив хорошу справу», слово «хорошу» означає «добру чи щедру», а в контексті «У мене хороші новини», слово «хороші» означає «позитивні чи приємні». Фахівці визначають 19 різних контекстів, в яких слово «хороший» має понад 19 різних значень. Це зводиться до одного: коли ми кажемо «хороша робота», то залишаємо похвалу повністю відкритою для інтерпретацій. Або, за відсутності контексту, абсолютно марною.
В якості альтернативи безглуздій фразі «хороша робота» треба використовувати змістовну похвалу. Ця похвала описує досягнення такими словами, що дитина вірить її змісту, визнає її та хвалить себе сама. Така похвала підкреслює конкретну фактичну інформацію про те, як дитина впоралася з роботою, а не те, що вона зробила її добре.
Ось деякі приклади такого роду похвал:
  • «Ти дуже швидко зібрав цей пазл!».
  • «Кольори на твоїй картині дуже яскраві».
  • «Ти самостійно знайшов альтернативне рішення цього завдання!».
  • «Я помітив (а), що ти довгий час концентрував свою увагу на цьому рефераті».
Змістовно хвалити можна не тільки те, що ви бачите, а й те, що відчуваєте.
  • «Ти підняв мені настрій, коли допоміг скласти серветки».
  • «Гра приносить більше задоволення, коли ми всі граємо чесно».
№ 5. Ставте запитання
Дайте можливість дитині стати вашим учителем. Коли ви питаєте її про колекції каменів або про математичне рівняння, просто просіть пояснити вам щось, адже це примушує дитину пишатися своїми знаннями й компетентністю.
Коли ви просите дитину навчити вас чогось, це каже їй про те, що ви визнаєте цінність її роботи й інтересів, дає їй внутрішній стимул не зупинятись на досягнутому, продовжуючи вивчення. Роль експерта також дозволяє дитині «визнавати» свої зусилля, а це, на думку фахівців, є важливою частиною розвитку високої самооцінки.
№ 6. Дякуйте дитині
Хіба це не чудове почуття, коли хтось каже вам: «Дякую»? Це слово поєднує визнання зусиль і змістовну похвалу. Коли хтось каже: «Дякую!», він каже: «Я високо ціную і тебе, і твої вчинки».
  • «Дякую, що допоміг мені розвісити білизну після прання. Її було так багато, що сама б я довго поралась».
  • «Дякую за те, що ти підмів підлогу. Вона просто сяє чистотою».
  • «Дякую, що стримався й не накричав».
«Дякую» природним чином примушує нас переходити від надуманої, пересічної, заснованої на винагороді похвали за виконане завдання до щирого виразу вдячності за докладені зусилля. Така похвала більше свідчить про наші почуття у зв'язку з докладеними іншою людиною зусиллями, ніж про те, що ця людина отримає в результаті виконання. Вона дозволяє нам висловлювати нашу вдячність і любов позитивними словами.
Звісно, це особливий вид похвали, яка не підходить для будь-яких ситуацій. Адже ми не будемо дякувати нашим дітям за просте виконання повсякденної шкільної роботи. Проте не буде зайвим іноді сказати своїй дитині: «Ти знаєш, мені дуже подобається, що ти виконуєш домашні завдання самостійно й відповідально. Дякую! Це так добре, що мені не доводиться постійно турбуватися про тебе».
№ 7. Будьте щирими й уважними
Частина проблеми з фразою «Хороша робота, молодець!» (А також близьких до неї «Чудова спроба!» і «Продовжуй у тому ж дусі») полягає в тому, що вона є недбалою й тому в основі своїй нещирою.
Частина щирості – це увага. Краща похвала, яку ви можете висловити дитині, це ваша безроздільна увага. Дитині не потрібно, щоб ви хвалили її за кожну дрібницю, але коли вона демонструє вам те, чим насправді пишається, відкладіть телефон і почніть уважно слухати свого малюка.
Звертайте увагу на те, що робить ваша дитина, і шукайте кілька способів висловити їй свою підтримку та схвалення, на відміну від простого «Молодець!».
№ 8. Оцінюйте ситуації позитивно
І останнє. Існують ситуації, в яких ви хочете підтримати дитину, але справи в неї йдуть не дуже добре. Коли вона зазнає невдачі, набагато складніше знайти слова, які б не звучали стандартно, але при цьому підтримали й надихнули дитину.
Позитивна оцінка ситуації – це спосіб порозмовляти про успіхи та невдачі в позитивному ключі. Метод позитивної оцінки ситуації використовується менеджерами успішних компаній, але чому б не застосовувати його у ставленні до своїх дітей?
Мислення типу «Що я можу покращити, виправити?» дозволяє приймати невдачі більш конструктивно, ніж думка «Як я міг?». Батькам важливо говорити з дитиною про ситуацію, що склалась (добру чи погану), шукати в ній позитивні моменти, обговорювати те, що варто покращити або виправити, а також те, як діяти в подібній ситуації наступного разу, щоб результати ставали кращими і кращими.
Це чудовий спосіб навчити дітей контролювати те, що в їхніх силах. Вони вчаться аналізувати процес, розвивають навички критичного мислення й отримують ваше схвалення.
Пам'ятайте про те, що діти добре розпізнають ті моменти, коли ми щось кажемо просто заради того, щоби сказати. Вони знають, коли наша увага прикута до телефону або новин по телевізору. Зоровий контакт, активне слухання, зацікавлений тон і використання описових подробиць – усе це разом передає чесність, справжність і щирість нашої високої оцінки зусиль дитини.







Робимо уроки з дитиною: поради батькам


Вам щодня доводиться змушувати дитину робити уроки? Багато батьків скаржаться на те, що це найскладніша частина виховання школяра. Можливо, вам стає трохи незручно, коли настає час виконувати домашнє завдання, тому що ви наперед знаєте, що дитина зараз почне влаштовувати істерики, кидати підручники та грюкати дверима. Ваше бажання допомогти їй призводить до того, що ви годинами сидите з нею за підручниками, слухаючи її скарги на те, як вона ненавидить навчання. Це може тривати з року в рік і так і не принести бажаного результату.


Домашні завдання – обов'язок дитини

Перш за все, вам потрібно зрозуміти: виконання домашніх завдань – це важка робота і для вас, і для дитини. У її насиченому графіку це один із найскладніших пунктів. Допоможіть їй знайти час для того, щоб регулярно вчити уроки, як би складно для неї це не було. Пам'ятайте, що її завдання – вчитися в школі, виконувати домашні завдання, а ваше – виконувати домашню роботу й виховувати дітей з любов'ю.

Мотивуючи дитину виконувати домашні завдання, легко вплутатися в протистояння з нею. Вона може проявити нелюбов до виконання завдань, вважаючи за краще гуляти, спілкуватися з друзями або займатися ще чимось. І якщо в цей момент ви не зможете впоратися з розчаруванням або злістю з цього приводу, ви програли в цій боротьбі. Багато дітей починають маніпулювати батьками, викликаючи в них фрустрацію й думки про те, що змінити таку поведінку просто неможливо.

Правда полягає в тому, що коли дитина з дитинства не навчиться виконувати свою роботу, долаючи труднощі, в дорослому житті вона буде мати проблеми. Тому батькам важливо навчити її відповідально ставитися до своїх обов'язків. Тримайте ситуацію під контролем і поясніть їй, що вчити уроки – це частина її повсякденних обов'язків.

Щоб привчити школяра виконувати домашні завдання без конфліктів, дотримуйтеся наступних рекомендацій.

Порада № 1. Зберігайте спокій

Не втрачайте самовладання, не кричіть на дитину, якщо вона не відразу правильно вирішує завдання або відповідає на питання. Не критикуйте її за неправильні відповіді й не піддавайтеся спокусі зробити завдання за неї. У будь-якій ситуації зберігайте спокій. Якщо ви будете критикувати дитину або кричати на неї, це загострить атмосферу й тільки ускладнить їй завдання.

Порада № 2. Поясніть дитині свої очікування та її відповідальність

Дайте зрозуміти, що вона повинна робити уроки вчасно й докладати до цього максимум зусиль. Визначте час, коли вона повинна робити уроки. Враховуйте індивідуальні особливості дитини. Комусь легко даються іноземні мови, але з математикою виникають труднощі, комусь навпаки. Одні діти більш посидючі і для них важливо, щоб під час виконання завдань їх ніхто не відволікав; іншим необхідно робити перерви й розбивати великі завдання на кілька дрібних. Деякі діти самостійні й можуть виконувати завдання без сторонньої допомоги, але більшості потрібний контроль і допомога з боку батьків відповідно до віку. Якщо у вас кілька дітей, ваше завдання ускладнюється, адже вам потрібно враховувати особливості кожного з них.

Порада № 3. Регулярно спілкуйтеся з вчителями ваших дітей

Підтримуйте зв'язок із вчителями протягом усього навчального року, починаючи з вересня. Це допоможе вам знати все про успішність дітей у школі та буде особливо корисним у випадках, якщо в дитини виникають будь-які труднощі.

Порада № 4. Визначте для себе оптимальну роль у взаємодії з дитиною

Деяких дітей потрібно постійно мотивувати до навчання, деяким – давати чіткі настанови та інструкції, а інших треба просто час від часу контролювати. Постарайтеся вибрати для себе таку роль у цьому процесі, яка буде максимально враховувати потреби дитини. Пам'ятайте, що, зрештою, саме вчитель визначає, добре чи погано дитина впоралась із завданням. Ви не несете відповідальності за результат, ваша задача – створити умови для дитини й допомагати їй за потреби. Ви можете висловлювати свої припущення, але за виконання домашніх завдань відповідальність несе дитина.

Порада № 5. Діти повинні вчити уроки одночасно

Якщо у вас кілька дітей, які ходять до школи, організуйте їх розпорядок таким чином, щоб вони вчили уроки одночасно. Якщо хтось упорається зі своїми завданнями раніше, він повинен поводитися тихо, щоб не заважати брату чи сестрі.

Порада № 6. Визначте час і місце для виконання домашніх завдань

Постарайтеся дотримуватися встановленого часу день у день. Якщо дитина активна, робіть перерви в роботі. Наприклад, дитина може 15 хвилин виконувати завдання, а потім зробити перерву на 5 хвилин. Під час таких перерв ви можете запропонувати їй перекусити, щоб відновити свої сили. Подбайте про спокійну атмосферу в будинку в цей час: вимкніть телевізор або хоча б зменшіть його гучність.

Переконайтеся, що в дитини є достатньо простору для того, щоб учити уроки. При цьому також потрібно враховувати індивідуальні потреби: для одних дітей для цього знадобиться великий кухонний стіл, щоб можна було розкласти всі книги й зошити, а для інших - маленький тихий куточок у дитячій кімнаті.

Порада № 7. Привчайте дитину до розпорядку з раннього віку

Навіть якщо дитина ще маленька і лише вчиться читати, регулярно виділяйте для цього час. Це допомагає їй звикнути до розпорядку, адже з часом завдань стане все більше і вони будуть складніші.

Порада № 8. Допомагайте дитині на складних етапах роботи

Іноді дитина не може виконати домашнє завдання через те, що на певному етапі в неї виникають труднощі. І тут потрібна ваша допомога. Наприклад, їй необхідно розв’язати ряд однотипних завдань, але вона не розуміє, з чого почати. Розберіть разом з нею 1-2 завдання – й решту вона зможе розв’язати самостійно. Якщо вона не може вибрати тему для твору, ви можете провести разом з нею невеликий мозковий штурм, щоб знайти потрібну ідею. Запам'ятайте: ви не повинні виконувати завдання за дитину, досить лише трішки її підштовхнути до правильного рішення.

Порада № 9. Вирішіть з чоловіком, хто з вас буде допомагати дитині з уроками

Для цього визначте, у кого з вас краще виходить пояснювати що-небудь. Це допоможе заощадити час на виконання домашніх завдань. Якщо ж ви виховуєте дитину самі, можна час від часу просити про допомогу когось із друзів або родичів.

Порада № 10. Проявіть співчуття й підтримку

Якщо навчання дається дитині важко, підтримайте її, проявіть співчуття. Іноді дітям задають досить складні завдання, і у вашої дитини можуть виникати проблеми з їх виконанням. Запитайте у вчителя, чи всім дітям у класі важко даються такі завдання, чи тільки вашій дитині. Якщо подібні проблеми спостерігаються в неї в класі, вчитель може провести тестування, щоб визначити причину цього. Хоча батькам і неприємно чути про те, що їхня дитина має проблеми з навчанням, діючи спільно з учителем, можна виправити ситуацію.

Порада № 11. Використовуйте позитивне підкріплення

Дітей необхідно мотивувати добре вчитися, виконувати домашні завдання й отримувати високі оцінки. Більшість дітей отримують задоволення від високих оцінок і досягнень у навчанні. Але якщо цього не відбувається, можна використовувати додаткові стимули. Не рекомендується заохочувати дитину грішми. Замість цього можна купити їй те, що вона давно хотіла, зводити її в кіно тощо. Ці речі стануть для дитини більш значущими, ніж грошове заохочення. Крім того, це зміцнить атмосферу любові й підтримки у вашій родині.

Швидше за все, ваша дитина ніколи не полюбить робити домашні завдання або це заняття буде даватися їй з труднощами. У всіх дітей різні здібності, і якщо ваша дитина не досягне успіху в науці, вона може стати художником, будівельником або технічним працівником. Нам би всім хотілося, щоб наші діти самостійно вчили уроки, але, швидше за все, цього не станеться. Тому нам потрібно допомагати їм, підтримувати та вчити відповідально ставитися до навчання

Про книги і читання в цифрах і фактах

Тим, хто любить читати, пропонуємо цікаві 

факти про книги і читання.





УДОСКОНАЛЕННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ

 (Вправи та завдання)

УДОСКОНАЛЕННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ (Вправи та завдання)


УДОСКОНАЛЕННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ (Вправи та завдання)КОРИСНІ ДРІБНИЦІ
 
Формування навичок читання передбачає роботу над підвищенням темпу, виразності, усвідомлення змісту прочитаного. Учитель створює власну добірку завдань, що сприяють підвищенню ефективності роботи в цьому напрямі. Сподіваємось, що матеріали публікації стануть у нагоді всім, хто поповнює методичну скарбничку.
 
Формування життєвої компетенції неможливе без уміння читати, оскільки без цієї чудової навички не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення.
 
25.11.2014-1-45
 Залежно від розвитку рівня техніки читання всіх, хто читає можна, умовно поділити на три групи:
● ті, що читають «вухами» — бачать, промовляють та слухають себе при читанні. Темп їх читання 150 слів за хвилину;
● ті, що читають «очима» — читають, не промовляючи про себе. Темп їх читання 600—800 слів за хвилину;
● ті, що читають «носом» — тобто використовують при читанні передчуття, зміст окремих слів, абзаців. Темп їх читання 1000 та більше слів за хвилину.
 
25.11.2014-1-46
 Техніку читання, як відомо, складають такі компоненти:
● усвідомлення прочитаного;
● швидкість;
● виразність;
● правильність.
Кожний з цих компонентів спочатку формується, відпрацьовується як уміння і за допомогою вправ поступово підіймається на рівень навички, тобто виконується без зусиль, напів- або й зовсім автоматично і потім застосовується для успішного вивчення інших дисциплін.
 
25.11.2014-1-47
Розглянемо вправи, що сприяють розвитку кожної навички окремо. Хочу наголосити, що ці завдання легко вписуються в структуру уроку читання, їх можна також дати дітям додому для самостійної роботи.
 
Розчитування

Для того, щоб дитина підготувалася до читання на уроці, змогла одразу швидко та чітко вимовляти слова в тексті, на початку кожного уроку пропоную використовувати таблиці для розчитування.

Подані в них склади ми читаємо поодинці, групами, колективно. Рухаємося при читанні по рядку або по стовпчику. Можемо відшукати та читати рядки із певною голосною чи приголосною буквою.
 
25.11.2014-1-48
 
Вправи на розвиток мовленнєвого апарату

Дихальна гімнастика
Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):
● задути свічку;
● здути пушинку;
● погудіти, наче пароплав;
● зобразити свист вітру;
● зробити язичком рухи маляра, що фарбує стіну;
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу;
● зобразити шум мотору, що працює.
 
Вправа «Подивись і повтори»:
● витягнути губи трубочкою;
● зімкнути губи;
● показати губами букву «О»;
● облизати губи;
● зробити язичком рухи маятника.
 
Вправа «Прочитай по губах»
Мета: чітке артикулювання звуків, щоб інші могли за рухами губ прочитати слово.
Вправа «На одному диханні»
Подані стовпчики слів прочитати на одному диханні.
 
Вправа «Скоромовку скоро скажемо»
Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.

Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.

Вимова скоромовок сприймається як весела розвага, тому діти їх люблять: той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто потрапляє у смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Скоромовки легко засвоюються дітьми й допомагають удосконалювати навички читання.

                Скоромовки
● Ворона проворонила вороненя.
● Пік біля кіп картоплю Прокіп.
● Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.
● Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
● Улас у нас, Панас у вас.
● Через грядку гріб тхір ямку.
● Водовоз віз воду з водопроводу.
● Їла Марина малину.
● Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
● На возі коза, під возом лоза.
● На річці Лука спіймав рака в рукави.
● Дрова рубали два дроворуби.
● Біжать стежини поміж ожини.
● У бобра добра багато.
● Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
● Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
● Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
● Як місили тісто в місті —
Усе місто стало в тісті.
● Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
● Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
● Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
● Семен сіно віз — не довіз:
Лишив сани — узяв віз.
● Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.
● Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
● Коса косить — бруса просить,
Косар Герасим погострив — клин окосив.
● Був бик тупогуб, тупогубенький бичок.
● Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука — буде букові наука.
● Надворі трава,
На траві дрова.
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
● Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Іде Гаврило — ще не зварилось.
Прийшов Денис — налляв сім мис.
Прийшов Тарас — з'їв все нараз.
 
Вправа «Чистомовку кажи чисто»
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.

     Чистомовки
Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.
***
Моркву, перець і гарбуз
Посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав
Гарний урожай зібрав.
***
Трамвай, тролейбус і метро —
Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.
***
Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.
***
Йшов по бору старичок,
Опирався на дрючок.
***
На городі у Марічки
Агрус, огірки, порічки.
***
В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
***
Рута-м'ята розпустилась —
Ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею
Наче пляшуть гопака!
Рома та Рита співають у хорі,
Ввечері разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита — це брат і сестра!
***
Варить борщ Борис-моряк:
Морква, помідор, буряк.
«Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі вас!»
***
 
Вправа «Читай, як актор»
Прочитайте поданий віршик з різними інтонаціями.
 
25.11.2014-1-50
 Вправа «Читай, як диктор»
Прочитайте текст правильно та виразно, як диктор на телебаченні.
 
Вправи на розвиток уважності

Вправа «Не спіткнусь»
Прочитай уважно і знайди слово, що відрізняється однією літерою.
Син      Сани      Писали
Син      Сани      Питали
Син      Сами      Писали
Сир      Сани      Писали

Вправа «Де шпигун?»
Прочитай уважно й знайди зайве слово.
КАРТА, ПАРТА, КОЗА, ДОШКА.
РУЧКА, ПТАШКА, ГУМКА, ПЕНАЛ.

Вправа «Щоб речення зрозуміти — слова треба розділити»
СОНЦЕЯСНЕЄВСТАЄБУДЕДЕНЬГАРЯЧИЙ.
БДЖОЛАМАЛААЙТАПРАЦЮЄ.
Сонце яснеє встає - день буде гарячий.
Бджола мала, а й та працює.

Вправа «Сходинки-слова»
 
25.11.2014-1-49

Вправа «Покажу словечко — знайдіть його містечко»
Прочитайте уважно текст. Знайдіть речення, в якому є слово, що написане на дошці.
Учитель прикріплює до дошки демонстраційну картку або пише слово на дошці.
 
Вправа «По стежці»
Прочитай правильно слова, рухаючись по стежці.
Хто га чи є, ба то є.
ба то та той га зна
 
Вправа «Хто прислів'я складе, той мудрість знайде»
Потрібно переставити слова так, щоб вони утворили відоме прислів'я.
 
читає | той
Хто
знає
багато
все

Хто багато читає, той все знає.
 
Вправа «Склади слова з літер слів»
Шкарпеточка (рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка...);
горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир...);
снігопад (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп...).
 
Вправа «Утвори за зразком»
дерево — дерев'яний;
солома — солом'яний;
трава — трав'яний;
кропива — кропив'яний;
вовна — вовняний;
глина —глиняний.

Доцільно прокоментувати правило уживання апострофа.

читати — читання;    шити — шиття;
писати — писання;    плавати — плавання.

Доцільно прокоментувати правило позначення на письмі подовжених м'яких приголосних.
добро — добрий;           малина — малиновий;
зелень — зелений;          горобець — гороб'ята;
вишня — вишневий,      соловей — солов'ята;
бузок — бузковий;        голуб — голуб'ята;
буряк — буряковий;     ластівка — ластів'ята;
горіх — горіховий.
 
Гра «Розгадай анаграми»
Учитель пояснює дітям, як відгадати кожен тип загадок.
(Даю кілька прикладів, щоб потренувати дітей у відгадуванні, а потім уже систематично використовую цей матеріал у роботі.)
Наприклад.
Заміни букву, щоб вийшло слово
ч і Н — я частина доби,
ч і П — я грію щозими,
ч і Р — предметом стану я, от вам загадка моя.
(Ніч, піч, річ).

Перестав букви, щоб вийшло нове слово
Село           осел
Лісок          сокіл
курча         ручка
старий       айстри
кіт              тік
марка         рамка
кури           руки
гори           роги
тіло            літо
банка         кабан
сосна         насос
нора           рано.
 
Буквені загадки
Перша у Москві і на Марсі я, і у Мінську теж не остання. (Буква М).
Знайдете мене у Києві, Каневі, Корсуні. (Буква К.)
 
Вправи на формування швидкої реакції на слово

Вправа «Знайди два однакових слова»
Каркас, карась, карат, каркати, карниз, карниз, карта
Катер, кратер, катет, катет, катіон, катод, каток
 
Вправа «Знайди закінчення»
Прочитай подані слова. Поміркуй, які закінчення ти б додав до них. Чому?
Гарн...   пісня   біл...  гуска
яскрав...   сонечко   дружн...   учні.
 
Вправа «Здогадайся, що за слово?»
Назвіть подані літери та поміркуйте, яке це слово.
В_р_с_нь _бл_к пр_н_с з_п_шн_х.
(Вереснь яблук приніс запашних.)
 
Вправа «Кожній букві — своє місце»
Назви подані літери, поміркуй. Перестав їх так, щоб вийшло знайоме тобі слово.
ГИНАК (книга)                РУЖЛАН (журнал)
КАВІТЛИС (листівка)     ТАЗЕГА (газета)

Анаграми-тексти

У сілі
тоСяв ражкий недь. гоІр і реСгій шіпли в сіл. ниВоліси діп лияною. маТлубаніть. киЯй візр в сугтому ліглі? аТ ец дура лібка!

У лісі
Стояв жаркий день. Ігор і Сергій пішли в ліс. Вони сіли під ялиною. Там була тінь. Який звір в густому гіллі? Та це руда білка!

миЗа
тоСять гомозні докинь. пеТер ріпотні вокзали і жилі. віДчатка ат лопхчики рустом жі- бать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзалах. кільСки міхус і дарості!

Зима
Стоять морозні деньки. Тепер потрібні ковзани і лижі. Дівчатка та хлопчики гуртом біжать на ковзанку. Вони ковзають по льоду на ковзанах. Скільки сміху і радості!

айГ
аз кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть іц вітки. еН вірть їх.

Гай
За рікою дубовий гай. Ми часто гуляємо в гаю. Дзвінко співають чижі. Цвітуть конвалії. Які вони духмяні! Бережіть ці квіти. Не рвіть їх.
 
Вправа «Я прикмети називаю. Хто словечко відгадає?»
(Учитель називає ознаки слів та пропонує дітям за цими ознаками назвати предмет.)
Червоненьке, кругленьке, солодке, запашне. (Яблуко)
Надійний, відданий, щирий, вірний. (Друг)
Білий, холодний, іскристий. (Сніг)
Висока, білокора, струнка. (Береза)
Хижий, сірий, страшний. (Вовк)
Руда, хитра, пухнаста. (Лиса)
Полохливий, куцохвостий, довговухий. (Заєць)
Червона, запашна, чудова. (Троянда)
Кислий, жовтий, довгуватий. (Лимон)
 
Вправа «Ти початок прочитай та прислів'я відгадай»
(Дітям дається прислів'я без останнього слова. Прослухавши його, вони повинні додати слово відповідно до змісту прислів'я.)
Одна книга тисячі людей ... (навчає).
Без гарного друга — смуток та ...(туга).
 
Вправа «Уважно читай — слово-ключ не пропускай»
Прочитай уважно текст та порахуй, скільки разів автор вжив у ньому слово берізка.

Берізка

У лісі на галявині виросла струнка білокора берізка. Вона була гарненька, зелененька і раділа з цього. Та ось прийшла осінь і розфарбувала берізку в золотий колір. Спочатку берізка злякалась, а потім зрозуміла, що стала ще гарнішою.
 
25.11.2014-1-51

Але згодом золоте листячко почало опадати. І берізка засмутилася.
Та ось одного разу до неї підлетів вітерець. Він сказав берізці, що не варто журитися.
- Треба трохи почекати. Скоро настане зима. Вона вкриє тебе білим снігом, і ти станеш білосніжною. А потім прийде весна — і ти знову зазеленієш!
 
Вправа «Знайди ознаки»
Учитель дає слово — назву предмета. Дітям потрібно знайти у тексті ознаки цього предмета.
Наприклад, берізка — струнка, білокора, гарненька, зелененька, білосніжна.

Вправи на розширення кута зору
Темп читання дитини багато у чому залежить від ширини поля зору, тобто від кількості слів, що сприймаються нею за час однієї зупинки очей та кількості зупинок. Таким чином, можна зробити висновок: швидше читати — означає «ширше дивитися», тобто захоплювати в поле зору якомога більше слів. Для цього потрібно:
● зменшити число зупинок очей;
● збільшити число слів, що сприймаються за одну фіксацію.

Вправа з крапкою
В основі таких вправ завдання: дивитись, не зводячи очей, на певну крапку, намагаючись побачити те, що поруч з нею.
Наприклад:
МИ ● ТИ    ВО ● НА
 
Вправа «У квадраті чарівному прочитай слова»
Будь уважним. Прочитай слова у рядках та колонках.
В О В К      С Н І Г       П Л О В
О Р Е Л      Н О Г И     Л И С А
В Е Н А      І Г О Р       О С Р Т
К Л А С     Г И Р І       В А Т А
 
Вправи з таблицями Шульте
Таблиці Шульте — це таблиці чисел від 1 до 25, де числа розташовані у випадковому порядку.

Варіанти завдань:
● назви та покажи всі числа в порядку зростання;
● назви та покажи всі числа в порядку убування;
● покажи всі числа, що діляться на два.
Можна ускладнити завдання та виділити центральну клітинку червоним кольором. Орієнтуємо дитину дивитися на червону клітинку, але показувати ті числа, що називає вчитель. Тільки потрібно слідкувати, щоб дитина дивилася саме в центр таблиці.
Можна дати завдання знайти та показати всі числа за визначений час. Для цього доречно спочатку визначити час, який потрібен для виконання, а потім його зменшити в два або три рази.
25.11.2014-1-53
 
Вправи з таблицями Степанищева А. Т.
 
25.11.2014-1-54

Для тренувань готують таблиці розміром 7,5x5,5 см для кожної дитини. Спочатку учні разом з учителем, а потім самостійно працюють над таблицею №1 з одним знаком у квадратах, а потім з двома (трьома). Поступово діти переходять до таблиць зі змішаними знаками одночасно. Кожний учень, дивля¬чись на квадрат у центрі (червоного кольору), називає знаки, що знаходяться зверху, знизу, справа, зліва. Робота проводиться, поки дитина не навчиться називати в таблиці всі знаки. Час на роботу з однією таблицею від 1,5 — до 1 хв. Швидкість називання знаків у всіх різна — від 2 до 8 знаків. З часом вона збільшується в середньому на 2—4 знаки.

Вправи з таблицями Швайко
Мета роботи з таблицями Швайко: навчання вертикального руху очей. Таблиці читаються згори донизу.
 
25.11.2014-1-55

Вправи на розвиток оперативної пам'яті
Зорові диктанти
Установлено, що розвиток техніки читання часто слабко розвивається з-за нерозвиненої оперативної пам'яті. Робота над її розвитком ведеться за допомогою зорових диктантів, що були розроблені І. Т. Федоренко. Робота відбувається в такій послідовності: колективне читання речення — індивідуальне читання про себе — закриття запису та запис речення у зошит — перевірка правильності написання.

Адаптована добірка речень для зорових диктантів
 
25.11.2014-1-56
25.11.2014-1-57
 
Починати демонстрацію речень потрібно з одного речення, поступово доводячи до п'яти-шести речень одночасно. Після цього завдання можна ускладнити такими прийомами:
● запишіть перше та четверте речення;
● запишіть друге, четверте та шосте речення;
● запишіть речення з другого по шосте;
● запишіть речення у зворотному порядку.

Вправа «Запам'ятайте слова із заданим звуком»
Дж
Джміль ромашці щось на вушко
продзичжчав і полетів.
Дикий мак по-джентельменськи
підслухати не схотів — і голівку відхилив.
 
Г
Гриб у лісі заблудився,
Бо від мух листом накрився,
Глянув вліво, глянув вправо
І подумав: «Кепські справи»!
А горобчик політав
І листок з грибочка зняв. (Г. Чубач)
 
Щ
Щеглі в кущах пищали,
Щоранку усім сповіщали:
«В кущах вітрище свище,
Гуляє страшний Морозище» (Г. Бойко)
 
Вправа «Поясни — чому? Навіщо?»
Після читання речення, щоб уточнити прочитане, учитель або учні можуть поставити запитання. Якщо дитина не може одразу відповісти, то пропонуємо їй прочитати речення повторно. Доки дитина не відповість на запитання.
Наприклад. «На полиці стоять непотрібні ляльки». Питаю: «Чому ляльки непотрібні?» або «Навіщо ляльки поставлені на полиці?»
 
Види читання, що впливають на розвиток швидкісного читання

● Читання учнями вголос.
● Напівголосне читання.
● Мовчазне читання.
● Вибіркове читання.
● Вибіркове читання за малюнками.
● Вибіркове читання за запитаннями.
● Читання в особах.
● Читання ланцюжком.
● Дати повні відповіді на запитання до тексту, зачитати їх.
● Читання на одній ноті.
● Чергування голосного й мовчазного читання.
● Читання зі зміною темпу.
● Читання-гудіння.
● Читання виду «Пташиний базар».
● Зачитати питальні (окличні) речення.
● Читання тексту з першою закритою буквою у слові.
● Читання тексту з пропущеними словами.
● Читання за смужкою.
● Емоційне читання зі зміною голосу.
● Відшукування рядків та їх читання заданим планом.
● Читання в темпі скоромовки.
● Читання під музику.
● Читання абзацами.
● Читання діалогів.
● Читання слів з певною буквою (наприклад з буквою і).
● Читання тексту з відривом від тексту.
● Читання напіввідкритого тексту.
● Читання з відстукуванням ритму.
 
У книзі Всеволода Зайцева подано рекомендації з формування швидкого читання, що працюють у будь-яких умовах.

Не довготривалість, а частота тренувальних вправ
Людська пам'ять краще пам'ятає те, що з'являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам'ятовується найкраще. Атому щодня, через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об'ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1—2 години без відпочинку.

Напівголосне читання (читання-гудіння)
Саме воно було основним елементом навчання читання в школі В. Сухомлинського. Учні класу читають уголос, але так, щоб не заважати товаришам.
 
Поурочні п'ятихвилинки читання
Будь-який урок починається з того, що діти відкривають книжку і 5 хвилин читають в режимі читання-гудіння, а потім проводиться звичайний урок. Такі поурочні п'ятихвилинки дають тижневий тренаж об'ємом 120 хвилин.
 
Читання перед сном
Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
 
25.11.2014-1-58
 
Режим помірного читання
Після певного часу, коли дитина читала, їй необхідно дати перерву. Не забувати про відпочинок для очей, губ та язичка.

Читання в темпі скоромовки
На кожному уроці відводиться час, коли діти вчаться читати скоромовкою. Саме тоді розробляється мовний та артикуляційний апарат, працюють на повну силу органи дихання, язик, губи. Від дитини вимагаємо читати чітко і правильно.

Проведення «самозамірів» читання
Під кінець читання залишати 2—3 хв. щоб провести «самозаміри» читання. Учень читає у своєму темпі, напівголосно, самостійно підраховує слова, записує їх кількість у таблички, які зберігаються в щоденнику.
Використання цих резервів допоможе вчителеві навчити кожного учня читати швидко.
 
Використані джерела

1. Бугрименко Е. А., Цукерман Г. А Чтение без принуждения. — М.: Творческая педагогика, 1993.
2. Едігей В. Вчися читати, малюк! — К.: Гранд, 1993.
3. Зайцев В. Н. Резервы обучения чтению. — М.: Просвещение, 1991.
4. Інтернет-ресурси:
аbetka.ukrlife.org>skoromov.htm
traditions.оrg.ua>usna-narodna...skоrоmоvky
реtrуk.соm.uа>uа/аrtісlеs/327.html
аbеtkа.ukrlіfе.оrg>turсhуnа3.html
http://fаmіlуtіnеs.соm.uа/sоn-u-ruku.http
http://сhіtаlосhkа-ru.ru
5. Квашнина Н. С. Развитие элементов ритмического чтения // Начальная школа. —1991. — № 8. — С. 22-25.
6. Костромина С. Н., Нагаєва Л. Г. Как преодолеть трудности в обучении чтению. — М.: Изд. «Ось-89», 1999.
7. Фролова В. Д. Развитие интереса к чтению // Начальная школа. —1989. — № 12.
 


Комментариев нет:

Отправить комментарий